středa 27. dubna 2016

autobusová linka by byla příliš oblíbená, aneb škodlivost netržního principu

Dnes jsem na iDnesu narazil na článek Autobusy MHD Blankou nepojedou.

V článku je uvedeno, že autobusové linky vedoucí po městském okruhu by mohli být velmi oblíbené. Z toho důvodu je město nechce, protože by na jejich provoz muselo doplácet větší částku.

Na tomto jednoduchém příkladu je vidět, jak je zrůdné provozovat dopravu nekomerčně. Provozovat cokoliv státem a ve většině případů i obcí (podle mě), či za přispění státních či obecních dotací je špatné. Lidem se vezmou peníze (větší daňová zátež), aby z nich mohlo být dotováno něco, co vlastně lidé tolik nechtějí. Kdyby to totiž lidé chtěli, byly by ochotni zaplatit to vlastními penězi.

Provozovatel, který by měl jízdné nastavené ziskově, by byl rád, kdyby jeho služby byly více využívány zákazníky. Znamenalo by to pro něj vetší zisk.

I pro lidi, kteří by se chtěli přepravit těmito linkami, by to bylo přínosné. Dostali by se totiž do své destinace rychleji.

Pro lidi i dopravce by tedy byly nové linky přínosné a prosperovali by z toho všichni. Například by celková dopravní situace byla plynulejší, protože by více lidí obsadilo stejné množství, či dokonce méně, dopravních prostředků za kratší dobu.

To ale v Praze nyní nenastane, protože dopravce je úplně vlastněn hl. městem Prahou. A obec se navýšení rozpočtu bojí.

Hodněkrát jsem již zaslechl, že Praha má jedno z nejlepších pokrytí veřejnou dopravou. Tomuto prohlášení věřím, však taky Praha na provoz doplácí asi více než 2,5 miliardy ročně (viz Ekonomické ukazatele). Spolu s fondy EU to dělá skoro 3 miliardy Kč ročně. Z jízdného se vybere 4 miliardy.

Zjednodušeně to znamená, že tak, jak je nyní nastaveno jízdné, jsou 3/7 linek ztrátové. Pokud by se DPP stal komerčním subjektem a byl umožněn vstup konkurenčních dopravců, mohli by se finance soustředit pouze na 4/7 spojení, které lidé opravdu vyžadují a zbytek zrušit. Je také pravděpodobné, že by se změnila cena jízdného, ale nedokážu odhadnout jak.

Takováto řidší síť by preferovala právě dlouhé trasy, kde by se hodně lidí mohlo dostat blíže ke své destinaci. Také by se mohli zvětšit rozestupy mezi zastávkami. Komerční provozovatelé by posilovali žádané spoje a rušili zbytečné. Ve výsledku by časy pro přesun do cílové destinace byly obdobné, pouze by lidé šly trochu delší vzdálenost k počáteční a z cílové zastávky.

Chápu, že to je prozatím utopie, ale budu rád, pokud si lidé budou čím dál více uvědomovat, že dotace (obecní a státní) jsou mrhání jejich vlastními penězi.