sobota 15. dubna 2017

Orion: Na vaření

Chtěl jsem koupit čokoládu na vaření, tak jsem zamířil do obchodu u nás na sídlišti. U regálů s čokoládami jsem si všimnul dvou výrobků na vaření od výrobců Figaro a Orion. Měly podobnou cenu, stejnou váhu, tak jsem se chtěl kouknout na složení.

Na obalu Figara bylo na zadní straně napsáno složení. Zjistil jsem, že obsahuje palmový tuk a asi 35 % kakaa. Chci kupovat co nejméně palmového tuku, tak mě ještě zajímalo složení Orionu.

Koukl jsem se na zadní stranu obalu a uviděl jsem návod na přípravu bábovky, složení jsem neviděl. Otočil jsem tedy čokoládu na přední stranu a tam také složení nebylo. K čemu mi výrobce popisuje recept na bábovku, když si ho mohu pohodlně vyhledat jinde? A k čemu mi je recept na bábovku, když chci připravit jiné jídlo?

Znovu jsem zkontroloval zadní stranu a všiml jsem si tabulky energetické hodnoty a poměru tuků, cukrů atd, ale složení jsem neviděl. Ještě mě napadlo, že by mohlo být pod přehybem obalu. Přišlo mi to málo pravděpodobné, napadlo mě, že by to bylo možné, kdyby stroj špatně nařezal obal a tak by to bylo posunuté.

Nadzvihl jsem přehyb a objevil jsem složení. Začetl jsem se a objevil jsem kromě palmového oleje ještě další látky, které nechci kupovat namísto opravdové čokolády. Nakonec jsem se kouknul, kolik % kakaa obsahuje a cítil jsem se zmatený. Podíl kakaové hmoty nebyl vyčíslen, kakaového přášku bylo 4 %. Usuzuji tedy, že tato nečokoláda má zruba 1/10 kakaa, co obsahuje Figaro. Když jsem si to uvědomil, tak jsem se v obchodě nahlas rozesmál.

Chvíli předtím jsem považoval schování složení za omyl, ale uvědomil jsem si, že to je nejspíš úmyslné. Stejně tak je úmyslné zaplnění prázdného místa zbytečným receptem na bábovku - zákazníci by mohli být podezřívaví, když by zadní strana byla prázdná, je možné odvést pozornost něčím jiným. Výrobek nemá v názvu čokoláda, protože neobsahuje dost čokoládové hmoty - z mého pohledu skoro žádnou, místo toho má spoustu exotických tuků, emulgátorů a dalších plniv. Protože by si zákazníci mohli uvědomit, že to co kupují jsou náhražky a né čokoláda, chápu úmyslné schování složení.

Tímto u mně vzbudil Orion nedůvěru ke svým produktům. Mám potřebu se o tuto zkušenost podělit a upozornit ostatní na tyto obchodní praktiky. Cítím, že pokud budu příště chtít čokoládu, dám přednost jiné značce.

Žádné komentáře:

Okomentovat